De transformatie naar een digitale organisatie
Digitalisering als fundering voor innovatie, flexibiliteit en kostenreductie
Hoe word je een digitale organisatie? Vandaag de dag hebben tal van digitale technologieën en ontwikkelingen hun intreden gedaan in bijna elke markt en elke sector. Wat te denken van Internet of Things, 3D-printen, robotica en Artificial Intelligence. Het als organisatie zoeken naar de juiste reactie op deze ontwikkelingen zou bij iedere bestuurder op de agenda moeten staan. The One helpt organisaties bij het reageren op deze almaar veranderende omstandigheden. Heeft uw organisatie een antwoord op deze ontwikkelingen?
Digitaal vanuit de basis
Digitalisering is niet langer slechts een aanvulling op bestaande kanalen, producten en diensten. In plaats daarvan zijn veel aspecten van de klantervaring digitaal vanuit de basis, net als de processen die eraan ten grondslag liggen.
Het benutten van digitale technologieën is meer dan alleen goed ondernemen – het is van cruciaal belang om relevant en winstgevend te blijven. Organisaties die op dit gebied achterblijven, lopen het risico terrein te verliezen aan nieuwkomers en nieuwe bedrijfsmodellen die klaarstaan om markten te verstoren met innovatieve producten en diensten.
Hoe kunnen organisaties hun meerwaarde in de nieuwe digitale economie behouden en nieuwe waarde creëren?
Een nieuwe, digitale strategie
Toonaangevende digitale bedrijven testen en verfijnen producten en strategieën in nauwe samenwerking met klanten en in een ongekend hoog tempo. De traditionele drie- tot vijfjarige strategie en planning is vaak niet langer effectief. Vruchtbare innovaties zijn met succes geïntroduceerd door bekende internationale bedrijven als Google, Amazon, Facebook en Twitter. Deze bedrijven hebben het volgende gemeen:
- Leren door te doen
- Het snel en frequent leveren van producten en diensten geïnspireerd op de werkelijke behoeften van de afnemers (vraag gestuurd)
- Innovatieve waardeproposities ontwikkelen
- Snel aanpassen aan continu veranderende eisen vanuit de markt
Een digitale organisatie heeft de klant (en zijn behoeften) centraal staan in haar strategie. Het is een bottom-up benadering voor uw strategie. Een mooi voorbeeld is hoe Estland zijn dienstverlening opnieuw heeft ingericht, met de behoefte en hulpvraag van haar burgers als vertrekpunt. Dit heeft geresulteerd in één online overheidsloket, waar werkelijk alle burgerzaken samenkomen. Van belastingen tot verzekering en van vergunningen tot justitionele contacten.
Schud de markt op voordat anderen dat doen
Digitale start-ups hebben het voordeel dat ze bedrijven en industrieën opnieuw kunnen uitvinden door op volledig nieuwe manieren in te spelen op de behoeften van hun afnemers. Zij hebben geen last van bestaande en verankerde strategieën die deze omslag in de weg staan. Een snel kijkje naar wat Uber doet in de transportbranche en wat Airbnb doet in de reisbranche spreekt boekdelen.
Om te kunnen concurreren, moeten organisaties hun eigen digitale roadmap creëren. Dit stelt hen in staat om hun eigen markt te kunnen opschudden. Gevestigde organisaties kunnen een strategisch voordeel opbouwen door gebruik te maken van voordelen die zij al bezitten. Denk hierbij aan bestaande klantenrelaties en niche producten en diensten. De sleutel tot succes is om het snel te doen. Digitale ontwikkeling is maar liefst vijf keer sneller dan de traditionele business en die snelheid is essentieel om een leider of een snelle volger in de markt te worden.
Digitaliseer per proces
Het gaat niet slechts om het uitrollen van losstaande nieuwe IT-tools- en toepassingen, maar ook om het fundamenteel transformeren van de organisatie om deze innovatiever, flexibeler en kosteneffectiever te maken. Denk na over waar digitale inspanningen de grootste veranderingen in prestaties en waarde voor uw afnemers kunnen opleveren – niet alleen in marketing, maar ook in de uitvoering en de backoffice. Digitalisering werkt het beste voor organisaties als zij dit per proces aanpakken.
Innovatievermogen
Hoe digitaler uw organisatie hoe sneller en beter uw organisatie in staat is om te innoveren. En snelheid is het toverwoord. Uw organisatie krijgt van de markt niet meer de tijd om rustiger een heel model uit te werken, te testen, te finetunen en vervolgens te lanceren. Het draait om zo snel mogelijk de markt betreden en in contact komen met je doelgroep om direct te testen of je hun probleem begrijpt en oplost. Met andere worden een agile aanpak.
Waarde uit data
Organisaties moeten zoeken naar manieren om interne en externe data – vooral big data – beter te benutten. Bedrijven die effectief gebruik maken van data genereren doorgaans meer winst en komen met meer innovatieve producten en diensten. Daarbij creëren ze geheel nieuwe inkomstenstromen of soms zelfs nieuwe business units.
Digitaal vaardiger
Een digitaliseren van een organisatie gaat niet alleen over processen, toepassingen en instrumenten. Belangrijk onderdeel zijn de mensen binnen de organisatie. Zij dienen immers in staat te zijn de digitaliseringsslag te dragen. Dat betekent dat ook zij ‘digitaler’ moeten worden, iets wat wij digitaal vaardiger noemen.
Become digital? We are The One.
The One weet wat er voor nodig is om een digitale organisatie te worden. Aan de hand van onze diensten nemen we uw organisatie gedurende verschillende fases bij de hand. Zodat we concreet toewerken naar een digitale organisatie.
Met onze diensten processen in zicht en processen digitaliseren kijken we naar het fundament van uw digitale organisatie. Aan de basis van een digitale organisatie ligt een eenvoudig applicatielandschap. In het droomscenario van uw digitale organisatie heeft u een 360 graden klantbeeld. Optimaal document management ondersteunt uw digitale document huishouding naadloos.
Dankzij onze expertises informatiemanagement en procesmanagement, jarenlange ervaring gecombineerd met onze diepgaande sectorkennis, ontdekken we samen hoe we uw digitale organisatie realiseren.