skip to Main Content
+31 (0) 35 740 01 00 info@theone.nl
Van Deventerlaan 31 - Utrecht

De transformatie naar een digitale organisatie

Digitalisering als fundering voor innovatie, flexibiliteit en kostenreductie

De transformatie naar een digitale organisatie

Digitalisering als fundering voor innovatie, flexibiliteit en kostenreductie

Hoe word je een digitale organisatie? Vandaag de dag hebben tal van digitale technologieën en ontwikkelingen hun intreden gedaan in bijna elke markt en elke sector. Wat te denken van Internet of Things, 3D-printen, robotica en Artificial Intelligence. Het als organisatie zoeken naar de juiste reactie op deze ontwikkelingen zou bij iedere bestuurder op de agenda moeten staan. The One helpt organisaties bij het reageren op deze almaar veranderende omstandigheden. Heeft uw organisatie een antwoord op deze ontwikkelingen?

Digitaal vanuit de basis

Digitalisering is niet langer slechts een aanvulling op bestaande kanalen, producten en diensten. In plaats daarvan zijn veel aspecten van de klantervaring digitaal vanuit de basis, net als de processen die eraan ten grondslag liggen.

Het benutten van digitale technologieën is meer dan alleen goed ondernemen – het is van cruciaal belang om relevant en winstgevend te blijven. Organisaties die op dit gebied achterblijven, lopen het risico terrein te verliezen aan nieuwkomers en nieuwe bedrijfsmodellen die klaarstaan om markten te verstoren met innovatieve producten en diensten.

Hoe kunnen organisaties hun meerwaarde in de nieuwe digitale economie behouden en nieuwe waarde creëren?

Een nieuwe, digitale strategie

Toonaangevende digitale bedrijven testen en verfijnen producten en strategieën in nauwe samenwerking met klanten en in een ongekend hoog tempo. De traditionele drie- tot vijfjarige strategie en planning is vaak niet langer effectief. Vruchtbare innovaties zijn met succes geïntroduceerd door bekende internationale bedrijven als Google, Amazon, Facebook en Twitter. Deze bedrijven hebben het volgende gemeen:

  • Leren door te doen
  • Het snel en frequent leveren van producten en diensten geïnspireerd op de werkelijke behoeften van de afnemers (vraag gestuurd)
  • Innovatieve waardeproposities ontwikkelen
  • Snel aanpassen aan continu veranderende eisen vanuit de markt

Een digitale organisatie heeft de klant (en zijn behoeften) centraal staan in haar strategie. Het is een bottom-up benadering voor uw strategie. Een mooi voorbeeld is hoe Estland zijn dienstverlening opnieuw heeft ingericht, met de behoefte en hulpvraag van haar burgers als vertrekpunt. Dit heeft geresulteerd in één online overheidsloket, waar werkelijk alle burgerzaken samenkomen. Van belastingen tot verzekering en van vergunningen tot justitionele contacten.

Schud de markt op voordat anderen dat doen

Digitale start-ups hebben het voordeel dat ze bedrijven en industrieën opnieuw kunnen uitvinden door op volledig nieuwe manieren in te spelen op de behoeften van hun afnemers. Zij hebben geen last van bestaande en verankerde strategieën die deze omslag in de weg staan. Een snel kijkje naar wat Uber doet in de transportbranche en wat Airbnb doet in de reisbranche spreekt boekdelen.

Om te kunnen concurreren, moeten organisaties hun eigen digitale roadmap creëren. Dit stelt hen in staat om hun eigen markt te kunnen opschudden. Gevestigde organisaties kunnen een strategisch voordeel opbouwen door gebruik te maken van voordelen die zij al bezitten. Denk hierbij aan bestaande klantenrelaties en niche producten en diensten. De sleutel tot succes is om het snel te doen. Digitale ontwikkeling is maar liefst vijf keer sneller dan de traditionele business en die snelheid is essentieel om een leider of een snelle volger in de markt te worden.

Digitaliseer per proces

Het gaat niet slechts om het uitrollen van losstaande nieuwe IT-tools- en toepassingen, maar ook om het fundamenteel transformeren van de organisatie om deze innovatiever, flexibeler en kosteneffectiever te maken. Denk na over waar digitale inspanningen de grootste veranderingen in prestaties en waarde voor uw afnemers kunnen opleveren – niet alleen in marketing, maar ook in de uitvoering en de backoffice. Digitalisering werkt het beste voor organisaties als zij dit per proces aanpakken.

Innovatievermogen

Hoe digitaler uw organisatie hoe sneller en beter uw organisatie in staat is om te innoveren. En snelheid is het toverwoord. Uw organisatie krijgt van de markt niet meer de tijd om rustiger een heel model uit te werken, te testen, te finetunen en vervolgens te lanceren. Het draait om zo snel mogelijk de markt betreden en in contact komen met je doelgroep om direct te testen of je hun probleem begrijpt en oplost. Met andere worden een agile aanpak.

Waarde uit data

Organisaties moeten zoeken naar manieren om interne en externe data – vooral big data – beter te benutten. Bedrijven die effectief gebruik maken van data genereren doorgaans meer winst en komen met meer innovatieve producten en diensten. Daarbij creëren ze geheel nieuwe inkomstenstromen of soms zelfs nieuwe business units.

Digitaal vaardiger

Een digitaliseren van een  organisatie gaat niet alleen over processen, toepassingen en instrumenten. Belangrijk onderdeel zijn de mensen binnen de organisatie. Zij dienen immers in staat te zijn de digitaliseringsslag te dragen. Dat betekent dat ook zij ‘digitaler’ moeten worden, iets wat wij digitaal vaardiger noemen.

Become digital? We are The One.

De consultants van The One weten wat er voor nodig is voor een juiste digitaliserings aanpak. Binnen onze succesvolle werkwijze nemen we uw organisatie gedurende verschillende fases bij de hand. Zodat we concreet toewerken naar een digitale organisatie.

Vanaf het vertrekpunt kijken onze consultants met u naar uw uitdaging. Gezamenlijk bepalen we de meetbare doelstellingen en binnen welke scope we gaan werken. Deze kennismaking heeft een gefundeerd plan van aanpak als resultaat.

Onze consultants analyseren uw digitale stand van zaken waarbij we overzicht en inzicht verschaffen in uw processen en informatie en de samenhang daarvan bepalen. We schetsen gezamenlijk een droomscenario dat we afzetten tegenover de resultaten van onze analyse. Hieruit ontstaan precies die verbeteringen die nodig zijn om uw droomscenario werkelijkheid te laten worden. Deze verbeteringen bieden de mogelijkheid om als organisatie zelf aan de slag te gaan. Anderzijds kunt u kiezen voor zekerheid en de kennis en ervaring van The One benutten voor de uitvoering van deze concrete verbeteringen.

Dankzij onze expertises informatiemanagement en procesmanagement, jarenlange ervaring gecombineerd met onze diepgaande sectorkennis, ontdekken we samen hoe we uw digitale organisatie realiseren.

Klantvragen die The One oplost:

Hoe zorg ik voor een digitale bedrijfscultuur?
Hoe digitaliseer ik een of meerdere processen?
Hoe ga ik papierloos werken?
Hoe realiseer ik een digitale klantervaring?
Hoe zorg ik dat iedereen digitaal kan werken?

Vrijblijvend gesprek?

Back To Top